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Renaler Funktionsverlust/en: Unterschied zwischen den Versionen

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Bei einer Niereninsuffizienz ist die Zahl funktionsfähiger Nephrone vermindert. Um trotzdem eine ausreichende Filtrationsleistung zu erzielen, erhöht die Niere den effektiven Filtrationsdruck in den Restnephronen (Hyperfiltration). Die Erhöhung des eff. Filtrationsdrucks wird dabei im wesentlichen durch eine Angiotensin II-induzierte Konstriktion des Vas efferens im Sinne einer Hyperfiltration bewirkt. Die Hyperfiltration beschleunigt aber die weitere sklerotische Veränderung dieser restlichen Glomerula und damit die Progression der Niereninsuffizienz. Die Senkung des eff. Filtrationsdrucks führt initial zu einem geringen Anstieg der Serum-Kreatinin-Werte, wird aber im weiteren Verlauf durch die verbesserte renale Perfusion kompensiert.
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In renal insufficiency, the number of functional nephrons is reduced. In order to nevertheless achieve sufficient filtration performance, the kidney increases the effective filtration pressure in the residual nephrons (hyperfiltration). The increase of the eff. filtration pressure is essentially caused by an angiotensin II-induced constriction of the efferens vas in the sense of hyperfiltration. However, hyperfiltration accelerates the further sclerotic alteration of these remaining glomerules and thus the progression of renal insufficiency. The reduction of the eff. filtration pressure initially leads to a slight increase of the serum creatinine values, but is later compensated by the improved renal perfusion.

Aktuelle Version vom 16. April 2019, 22:19 Uhr

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In renal insufficiency, the number of functional nephrons is reduced. In order to nevertheless achieve sufficient filtration performance, the kidney increases the effective filtration pressure in the residual nephrons (hyperfiltration). The increase of the eff. filtration pressure is essentially caused by an angiotensin II-induced constriction of the efferens vas in the sense of hyperfiltration. However, hyperfiltration accelerates the further sclerotic alteration of these remaining glomerules and thus the progression of renal insufficiency. The reduction of the eff. filtration pressure initially leads to a slight increase of the serum creatinine values, but is later compensated by the improved renal perfusion.