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Metabolisches Syndrom/en: Unterschied zwischen den Versionen

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*Liver cells: Decreased uptake of blood glucose. '''Consequences''': Blood glucose increase due to several causes: in addition to lower glucose uptake in the liver, increased glucose production (gluconeogenesis), as well as conversion of glycogen into glucose (glycogenolysis). Furthermore, also in the liver disturbance of lipid metabolism with increase of blood lipids (triglycerides, LDL cholesterol).
 
*Liver cells: Decreased uptake of blood glucose. '''Consequences''': Blood glucose increase due to several causes: in addition to lower glucose uptake in the liver, increased glucose production (gluconeogenesis), as well as conversion of glycogen into glucose (glycogenolysis). Furthermore, also in the liver disturbance of lipid metabolism with increase of blood lipids (triglycerides, LDL cholesterol).
  
*Niere: U. a. geringere Ausscheidung von Kochsalz. '''Folge''': Anstieg des Blutdrucks.  
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*Kidney: Among other things, lower excretion of common salt. '''Consequence''': Increase in blood pressure.  
  
 
*Gerinnungssystem: Zunehmende Neigung des Bluts zur Gerinnselbildung. '''Folge''': Verstopfung der der Arterien.  
 
*Gerinnungssystem: Zunehmende Neigung des Bluts zur Gerinnselbildung. '''Folge''': Verstopfung der der Arterien.  

Version vom 16. Februar 2022, 08:05 Uhr

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The metabolic syndrome is a typical disease of civilization and consists of the following diseases (also called fatal quartet):

  1. obesity,
  2. diabetes,
  3. lipometabolic disorders and
  4. hypertension.

The fat distribution pattern is important for the cardiovascular risk: an increased waist circumference plays a significant role. Fat deposits in the abdomen and on the internal organs from are considered a major risk factor for cardiovascular disease. Intra-abdominal fat affects fat and carbohydrate metabolism with the possible consequence of dyslipidemia and diabetes.

The most important disorders in metabolic syndrome affects muscle cells: Decreased uptake of glucose from the blood. Consequence: Increase in blood glucose.

  • Fat cells: Lower uptake of blood glucose. Consequences: Increase in blood glucose and, in addition, increased release of fatty acids due to disruption of fat metabolism.
  • Liver cells: Decreased uptake of blood glucose. Consequences: Blood glucose increase due to several causes: in addition to lower glucose uptake in the liver, increased glucose production (gluconeogenesis), as well as conversion of glycogen into glucose (glycogenolysis). Furthermore, also in the liver disturbance of lipid metabolism with increase of blood lipids (triglycerides, LDL cholesterol).
  • Kidney: Among other things, lower excretion of common salt. Consequence: Increase in blood pressure.
  • Gerinnungssystem: Zunehmende Neigung des Bluts zur Gerinnselbildung. Folge: Verstopfung der der Arterien.
  • Endothel (Gefäßinnenwände): Erhöhter Blutzucker, Blutdruck und erhöhte Blutfette führen zu massiven Störungen des Endothelstoffwechsels mit einer chronischen Gefäßwandentzündung. Folge: zunehmende Zerstörung der Gefäße (Arterien).

Wenn die Gefäße zerstört werden und gleichzeitig eine vermehrte Neigung zur Verstopfung der Gefäße besteht, kommt es irgendwann ganz rasch zum Verschluss. Dadurch wird ein Teil eines Organs plötzlich nicht mehr durchblutet. Die Versorgung ist unterbunden, und dieser Teil des Organs geht zu Grunde.

Beim Herzen führt dies zum Herzinfarkt, beim Hirn zum Hirninfarkt (Schlaganfall) und an den Extremitäten zum diabetischen Gangrän.